Dolgozói riportsorozat – Bajnóczi László

„AKÁR HAJNALBAN IS BEMEGYEK DOLGOZNI, HA BAJ VAN”

Interjú Bajnóczi László gépészeti csoportvezető és osztályvezető helyettessel

 Bajnóczi László 1998-ban, 21 évesen kezdett el dolgozni a kistarcsai Flór Ferenc Kórház Műszaki Osztályán és ma is ugyanolyan jókedvvel és elhivatottsággal megy be reggelente, mint évtizedekkel ezelőtt. Több kilométer cső és közel kétezer radiátor felügyeletéért felel valamint a víz- és fűtésszerelők, villanyszerelők, festők, asztalosok munkáját koordinálja.  Munkájához tartozik a munkalapok felügyelete, az anyagkiadások ellenőrzése, a vízhőfokok, a klímaberendezések, a víztározó medence, a kazánház felügyelete, karbantartása, a külsős cégekkel való kapcsolattartás, de az osztályok költöztetése is, ha éppen arra van szükség számos más feladat mellett.

Jól gondolom, hogy minden nap más kihívást, problémamegoldást hoz az életébe?

  • Hatalmas ez a kórház, így minden reggel vár minket valami megoldandó feladat. Csőtörés, dugulás, kazánházzal kapcsolatos probléma, stb. Előfordult, hogy egy éjszakát töltöttünk a kazánházban, fűtés probléma miatt. Nagyobb csőtörés esetén az ismerős üzleteket hívtuk, hogy soron kívül beérkezzen a javításhoz szükséges anyag. Én éjjel-nappal elérhető vagyok, és hajnal 2-kor is bemegyek, ha baj van. Sokan megkérdezték már tőlem, miért vállalom az éjszakázást, a hétvégi munkát. Azt szoktam mondani, hogy én sem szeretném, ha egy kórházban feküdve fűtés vagy melegvíz nélkül maradnék.

Mindig mindenre van gyógyír?

  • Azt gondolom, hogy egy összetartó csapattal bármilyen probléma megoldható. Itt a kórházban ez nagyon jól működik, szinte családias a légkör a kollegák között. Rendszeresen találkozunk a kórházon kívül is, segítünk egymásnak, ha valaki felújít vagy építkezik. Amikor idejöttem, azt mondták az itt dolgozók, hogy majd elkap a „flóritisz”. Akkor még nem tudtam, mi ez a vírus, ennyi év távlatából már megértem… – mondja nevetve László.

Mi volt az elmúlt évek legemlékezetesebb vagy legnehezebb feladata?

  • Pár éve jégeső borította el a környéket, ennek következtében az áram szolgáltatás több órán át szünetelt, ezért nem volt vizünk, áramunk és fűtésünk sem a kórházban. Szinte a lehetetlennel néztünk szembe. Az áramszolgáltatást a legfontosabb helyeken Dízel generátorokkal biztosítottuk, ezek azonban a melegvíz és fűtés szolgáltatást kapacitásuk miatt nem tudták ellátni, ezért egy plusz generátor beszerzésével oldottuk meg a problémát.Olyan is elfordult, hogy 24 órán keresztül nem volt víz a kórházban egy csőtörés miatt. Amikor nincs vizünk és leesik a nyomás, leáll a kazánunk is, vagyis nincs fűtés sem. És mikor máskor történt volna ez, ha nem novemberben?! Értesítettük a Katasztrófavédelmet, akik segítettek a vészhelyzet elhárításában. Kemény és komoly feladat volt, de ezt is megoldottuk. Egy nagyon ütőképes csapat áll mellettem, rájuk mindig számíthatok.

A Covid korábbi hullámaiban is bőven jutott feladat…

  • Igen, elkülönítőket hoztunk létre, zsilipeket építettünk, ágyakat hoztunk-vittünk. Mivel maga az épület nem egy járványkórháznak lett tervezve, nincs például beléptető zsilip sem, ezért ki kellett alakítani. A kórház vezetősége kijelölte a fertőző betegek ellátására alkalmas osztályokat, mi pedig kialakítottuk a szükséges zsilipeket gipszkartonból, OSB lapokból, a légmentesség biztosításával.

Egy kórházban nagyon fontos a higiénia és nem csak járvány idején. Ebben is szerepet játszik a Műszaki Igazgatóság?

  • Több szempontból is. Például most kaptunk egy legionella mentesítő berendezést, amit napi szinten ellenőrizni kell. (legionella: baktériumok egy patogén csoportja. Közönségesen előfordul számos környezetben, a vízpárából lehet elkapni a legjobban, 50 fok alatti vízben képes megtelepedni. Dokumentált források közé tartoznak a hűtőtornyok, úszómedencék, vízvezetékrendszerek és zuhanyok, jégkészítő gépek, hűtőkamrák, pezsgőfürdők, melegvízű források, termálvizek, fogászati eszközök, talajvizek, ablakmosó folyadékok és ipari hűtőfolyadékok is.)  A központi légtechnikai berendezések Hepa-szűrőit, melyek a műtőkön belül vannak, egy külsős cég cseréli, de a fenti gépeket mi tartjuk karban. Központi légkezelők a műtőkben, a szülőszobákban, a fül-orr gégészeti műtőben és az intenzíven vannak. Ez azt jelneti, hogy egy gép több helyiségnek a hűtését-fűtését látja el, egy beállított, állandó hőfokon.

Mi volt az eddigi legnagyobb kihívás munkája során?

  • Amikor pár éve az éjszaka közepén megállt a kazánház. Két régi kazánunk volt és az egyik belső rendszere meghibásodott. Természetesen ez is télen, -15 C0-ban történt. Leállítottuk a rendszert, hogy ki tudjuk cserélni az elzárókat és a szelepeket. Nagy kihívás volt, hogy úgy kellett lecserélni a régi kazán meghibásodott elemeit újakra, hogy a nyomásveszteséget elkerüljük. Tekintettel arra, hogy új alkatrészek nem álltak rendelkezésünkre az anyagbeszerző kollégák a reggeli munkakezdést követően indultak beszerző körútra. Közel 24 órán át nem volt fűtésünk és melegvizünk. A téli időszakban ennyi idő alatt annyira lecsökkent a hőmérséklet az épületen belül, hogy az már veszélyeztette a betegellátást és a betegek komfortérzetét is jelentősen befolyásolta. Felmerült a kórház kiürítésének szükségessége, azonban mielőtt erre sor került volna sikerült a rendszert újraindítani.

Mi a legszebb a munkájában?

  • A kihívás, az alkotás öröme. Az, amikor odamegyünk egy épülethez és már látom, hogyan fognak a csövek futni. Én még egy nyaralás alatt is azt nézem, hogyan oldották meg a fűtési rendszert vagy a vízelvezetést. Szoktam is mondani, hogy 3D-ben látom a falakat a csövekkel együtt.:) Minden munka egy kihívás, amin gondolkodni kell, használni az agyam, de a sikeres munka kárpótol mindenért.

/Szilágyi Szilvia/


A teljes dolgozói riportsorozatot itt tekintheti meg!