A Skill labor bemutatása – interjú Horváth Zoltánné Zsóka laborvezetővel

„A DIAGNOSZTIKUS, TERÁPIÁS, ÉLETMENTŐ BEAVATKOZÁSOK GYAKORLATBAN TÖRTÉNŐ OKTATÁSA ELENGEDHETETLEN FELADAT”

Interjú a Flór Ferenc Kórház Skill labor vezetőjével, Horváth Zoltánné Zsóka Intézeti szakoktatóval.

 

Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretén belül létrejött egy úgynevezett Skill laborhálózat, mely az orvostanhallgatók és a szakdolgozók gyakorlati oktatását segíti. A Skill labor modell lényege, hogy a szimulációs gyakorlatok, szisztematikusan egymásra épülő sorozatával, a megszerzett elméleti tudásra alapozva felkészíti a tanulókat a majdani, valós környezetben, betegekkel végzendő munkájukra.

A Pest Megyei Flór Ferenc Kórházban 2022. decemberében valósult meg a közel 100 Milliós eszközparkkal rendelkező Skill labor, ezzel együtt pedig a kötelező szakmacsoportos továbbképzés is. A szimulációs eszközökkel tét nélkül gyakorolhatják a betegellátást, ahol lehetővé válik a diagnosztikus, terápiás, köztük életmentő beavatkozások gyakorlatban történő oktatása, mindez kockázatmentes, korszerű és magas színvonalú eszközökkel felszerelt környezetben. Az országban minden megyei kórház rendelkezik egy ilyen laborral, van, ahol az alap szakápolói ellátásokon felül akár kiterjesztett valóságban is lehet gyakorolni, azaz VR szemüveggel élethűen operálni, vizsgálni.

Mennyire hiánypótló a Skill labor?

A Skill labor lehetőséget teremt az elmélet-gyakorlat egységének megteremtésére és az olyan beavatkozások begyakorlására, illetve készségszintű elsajátítására, melyek egyéb körülmények között szem előtt tartva a betegbiztonságot és a jó minőségű egészségügyi szolgáltatásnyújtást, nem megvalósíthatóak. – mondja a labor vezetője, aki a szervezésen túl az oktatásban is részt vesz. Zsóka a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának Ápolás és betegellátás ápoló szakán már elsőévesként megkezdte kutatói munkáját az ápolásfejlesztés témakörében. A 2020-as egyetemi TDK-konferencián a Magyar Ápolási Egyesület különdíját kapta, ezt követően a XXXV. OTDK konferencián első helyezést ért el. 2020-ban egy hazai, impakt faktorral nem rendelkező folyóiratban jelent meg elsőszerzős publikációja. 2021-ben kutatása elnyerte az „Önálló kutatást igénylő szakdolgozati témák elismerése” pályázatot a Semmelweis Egyetemen. 2021-ben a Covid ellátásban végzett munkájáért elnyerte a „Tisztelet a hősöknek” díjat. 2022-ben 11 orvos mellet elnyerte a Semmelweis Egyetem Kiváló Diákköröse díjat, majd 2023 év elején kutatásával ismét bejutott a XXXVI. OTDK konferenciára. Emellett a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara megbízásából vizsgahely-ellenőri, illetve vizsgaelnöki tevékenységet is ellát. Munkáját 2022. augusztus 1-jén kezdte meg a kistarcsai kórházban, ekkor kezdte el kialakítani a klinikai szimulációs egységet.

– Egy Skill labor szervezése, vezetése, koordinálása egy emberes feladat, de maga az oktatás multidiszciplinaritást kíván. A laborban valójában team munka zajlik. A szakdolgozói tevékenységeket, az alapápolási modult át tudom adni, be tudom gyakoroltatni akár a rezidensekkel is a vérvételt, katéterezést, beöntést, egy szonda levezetését, de akár egy újraélesztést is, de pl. egy kismama vagy újszülött újraélesztésébe már szükséges bevonnom a szakterület képviselőit. Az orvosképzésbe sem tudok becsatlakozni, hisz ápoló vagyok, oda is szükséges rezidensoktatásban jártas orvos, aki oktatja őket. Így lesz hiteles az oktatás.

Mi a feladata ennek a demonstrációs egységnek?

– A klinikai demonstrációs egységnek az a feladata, hogy azt az űrt kitöltse, ami az elméleti oktatás és a gyakorlat között tátong. Hiányzott az a gyakorlati terület, ahol a szakdolgozók – ápolók, rezidensek, szülésznők stb. – az elméleti tudást elmélyíthették a készség szintjéig. Az egészségügyi terület nem az a terület, ahol az elméleti tudást a gyakorlatban azonnal alkalmazni lehet. Rengeteg gyakorlással érhető el, hogy teljes biztonsággal tudják elvégezni a betegeken a különféle diagnosztikus, illetve terápiás beavatkozásokat. A demonstrációs helység éppen a begyakorlásra ad lehetőséget, hiszen valósághű környezetet biztosít erre. Például egy vérvételnél a kezdeti előkészítéstől kezdve, a véna megszúrásán át, a dokumentációs tevékenységekig mindent gyakorolhatnak, sőt a beteggel való kommunikáció is gyakorolható az ápolási babák és az oktató segítségével. Emellett egyre több orvos jön gyakorolni, ugyanis két kezdő és két haladó laparoszkópos trénerünk is van, melyek az operáló eszköz elmozdulását, illetve a szintidőt is képesek mérni.

Milyen helyzetek begyakorlására ad még lehetőséget ezen felül a Skill labor? 

Van férfi és női élethű ápolási babánk, melyekkel a különféle ápolási tevékenységek végezhetők el, hasonlóan, mint az igazi betegeken. Az ápolóknak tudniuk kell a beteget mozgatni, felültetni, átfordítani, tisztába tenni, mosdatni stb., itt minden szakápolási folyamaton végig tudnak menni. Emellett begyakorolhatják a sztóma terápiát, vérvételt, hólyagkatéterezést, légút biztosítást. Orvosképzéshez tartozóan fül- orr- gégészeti szimulátoron gyakorolhatnak, urológiai vizsgálatokat végezhetnek, mellkas csapolást, aneszteziológiai beavatkozásokat, laparoszkópos műtététeket is gyakorolhatnak, melyek rendkívüli kézügyességet kívánnak. Van olyan számítógépre kötött demonstrációs babánk, melyen az újraélesztés sikerességét nyomon követhetik. Az újraélesztési szimuláció során egy igazi, a mindennapi munkában használt defibrillátort is kipróbálhatnak a rezidensek. Amikor rákapcsoljuk a számítógépre a babát, halljuk, hogy lélegzik, köhög, illetve számítógépes program segítségével különböző légzési, keringési eltéréseket tudunk mutatni az orvostanhallgatóknak. Internetes belső hálózaton keresztül akár 10 hallgató is rá tud csatlakozni okostelefonjával a babára és folyamatában követni a beteg állapotváltozását, attól függően, hogy az instruktor-oktató milyen állapotokra vált. Látják például, hogy egy infarktusnál hogyan változik az EKG képe. Ilyen babán akár az intraossealis kanülálást is gyakorolhatják a rezidensek. A Skill laborban lehetőség van nemcsak az alapszintű, BLS (Basic Life Support) újraélesztés gyakorlására – amit alkalmazhat bárki, aki segítséget nyújt a mindennapok során pl. ha az utcán összeesik valaki és azonnali segítségnyújtás szükséges-, hanem az IHBLS újraélesztésre is (Intrahospitális BLS-t), amit az egészségügyi intézményekben alkalmaznunk. Ez magába foglalja a ballonos-maszkos lélegeztetéstől kezdve, az egyszerű légútbiztosításon át, a vénabiztosítást is. De lehetőség van gyakorolni az ALS-t (Advanced Life Support) is, ami egy emelt szintű újraélesztés. A hallgatók az intubációt is begyakorolhatják.

Kórházunkban csak a szakdolgozók és a hallgatók látogathatják a labort?

Nagyon szeretném, ha a kórház összes dolgozója gyakorolhatná az alapszintű újraélesztést, hiszen nagyon fontos, hogy tudjunk azonnal segíteni, ha az utcán, munkahelyen, bárhol összeesik egy ember. Itt a kórházban először a Rendészettel vettem fel a kapcsolatot, és kezdtük meg az oktatás szervezését, hiszen, ha valaki a kórház területén, mondjuk az udvaron összeesik, ők találnak rá először, nekik kell azonnal cselekedni, segíteni.

Félünk az újraélesztéstől, ha az utcán kell segíteni?

– Igen, még az egészségügyben dolgozók is gyakran félnek, hogy kárt tesznek valakiben. Azt szoktam mondani, hogy merjünk bátran hozzáérni, hiszen egy halottat nem tudunk még halottabbá tenni, nem tudunk bajt csinálni, valójában csak jót tehetünk. Eltöröm a bordáját?  Törött bordával lehet élni, halottan nem.

Milyen az orvosok, szakápolók, rezidensek visszacsatolása a Skill labort illetően?

A magyar orvosok és az ápolók nagyon képzettek, talpraesettek, magas fokú empátiával rendelkeznek, nyitottak minden újra. Az elmúlt hetekben egyre többen keresnek meg, nagyon jó a visszajelzés mindenkitől. Kaptam egy kollegát is, így minden nap lehetőség van a gyakorlásra. Telefonon bárki bejelentkezhet a kórház dolgozói közül, és reményeim szerint hamarosan internetes felületen keresztül is lehetőség lesz rá. A tanulás – gyakorlás fontos, hisz segít a szakmai tudás szinten tartásában, ami a folyamatosan fejlődő egészségtudományokban elengedhetetlen, illetve az újítások elsajátítása új lendületet adhat a mindennapi munka során.    

 

 /Szilágyi Szilvia/

 


A teljes dolgozói riportsorozatot itt tekintheti meg!